En studie av Stopp! Min kropp! visar att skolmaterialet stärker barns kunskap om känslor, kropp, samtycke och säkerhet online. De barn som från början hade lägst kunskap lärde sig mest. Materialet hjälper också barn att förstå svåra ämnen som utsatthet, övergrepp och skadliga hemligheter, både digitalt och i verkligheten.
– Barn har rätt till kunskap om kropp, känslor och integritet. Skolan spelar en viktig roll för att ge dem det. Kunskapen hjälper barn att förstå vad som är okej och inte, vem de kan få stöd av om de behöver och att det aldrig är barnets fel, säger Anna Vikgren, psykolog på Rädda Barnen.
I studien deltog elever i årskurs 2 och 3, uppdelade i fyra grupper – tre som arbetade med materialet och en kontrollgrupp. Kunskapen mättes med ett digitalt, scenariobaserat verktyg som utvecklats inom projektet. Studien, genomförd i samarbete med World Childhood Foundation, är unik både i Sverige och internationellt.
– För att våra insatser verkligen ska skydda barn måste vi kontinuerligt analysera och utvärdera dem. Det räcker inte att en metod känns innovativ, vi behöver säkerställa att varje investering leder till faktisk förändring i barns liv. Det gäller i synnerhet de förebyggande arbetssätten för yngre barn, där forskning och uppföljning är särskilt utmanande men avgörande, säger Britta Holmberg, programchef och vice generalsekreterare World Childhood Foundation.
Om Stopp! Min kropp!
Stopp! Min kropp! riktar sig till barn 7–9 år och innehåller handledning, filmer, fakta- och arbetsblad, en kortlåda och ett digitalt spel.
Om studien
Studien genomfördes av Evelina Landstedt och Victoria Lönnfjord, forskare i socialt arbete vid Karlstads universitet, i samarbete med forskare från Aalborg universitet. Projektet finansierades av Jämställdhetsmyndigheten och World Childhood Foundation, och genomfördes i nära samarbete med Rädda Barnen.
Läs rapporten i sin helhet här.