Childhood är en del av Barndom utan baksmälla – ett initiativ för barn som far illa av vuxnas drickande. I vår nya kampanj visar vi hur enkelt du som vuxen kan göra skillnad för barn i din närhet.
Initiativet Barndom utan Baksmälla syftar till att göra skillnad för barn som far illa av vuxnas drickande. Det är ett samarbete mellan Childhood, Systembolaget, BRIS, Maskrosbarn och Trygga barnen.
Ett av tre barn har någon gång blivit negativt påverkade av en närstående vuxens drickande. Det visar en Sifo-undersökning* som gjorts på uppdrag av initiativet Barndom utan baksmälla. Barn som blivit stöttade av en annan vuxen när någon närstående druckit upplever att det gjorde positiv skillnad.
Att stanna till och prata en stund, visa lite omtanke i vardagen, erbjuda middag eller skjuts hem från träning – svårare än så behöver det inte vara att bidra till ett avgörande ögonblick i ett barns liv.
Kanske är budskapet redan självklart för dig, kanske blir det en ögonöppnare. I vilket fall uppmanar vi dig att skriva under vår namninsamling, och lova att finnas där för barnen.
Tack för ditt engagemang!
* Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Systembolaget/Barndom utan baksmälla. Den bygger på 2000 intervjuer, bland svenska allmänheten 18-79 år. Datainsamlingen genomfördes i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan 10-17 februari 2021.