”Childhood arbetar med en fråga som vi känner att vi måste lyfta”

Modeföretaget Gina Tricot är Childhoods samarbetspartner sedan 2019 och säljer delar av sin barnkollektion Gina Mini till förmån för oss – 10 procent av intäkterna på utvalda produkter går till vårt arbete med att förebygga våld och sexuella övergrepp mot barn. Utöver detta säljer Gina även Childhood-armbandet i butik och i webbshoppen, där man också kan köpa våra fina Barnrättsplåster.

Här berättar Rebecca Watkins, Gina Tricots CSR- och kvalitetschef, varför de har valt att samarbeta med oss.

Vad är det bästa med samarbetet med Childhood? 
Svaret på den frågan är enkelt – det viktigaste och bästa med vårt partnerskap är att vi får vara med och stötta Childhoods insatser mot våld och sexuella övergrepp mot barn.

Hur kopplar ni det till ert övriga hållbarhetsarbete?
FN:s Globala Hållbarhetsmål är en ledstjärna i vårt hållbarhetsarbete, och samarbetet med Childhood hjälper oss att gå i rätt riktning, på flera plan. Childhood arbetar med en svår fråga som vi som stor aktör i modebranschen känner att vi också vill och ska lyfta. Å ena sidan tar vi själva ansvar genom vår barnkollektion och hur vi marknadsför den, å andra sidan ansvar indirekt genom att samarbeta med organisationer som Childhood, där vi når ut och kan påverka positivt på ett annat plan.

Vi har ju besökt er i Borås och berättat om Childhood – vad säger era medarbetare om samarbetet? 
De är väldigt stolta över att kunna vara med och bidra till att barn mår bättre.

Och hur ser feedbacken från kunderna ut?
Den är enbart positiv. De är helt enkelt väldigt glada över att de också kan stötta Childhood genom att shoppa utvalda plagg i vår barnkollektion.

Text: Åsa Andreasson Åkerström

Läs om smyckesdesignern Sophie Gyllenhammar Matsson och hennes företag Sophie by Sophie, som varit vår samarbetspartner i över tio år.