2017-04-21

Ny smyckeskollektion till förmån för Childhood

Share on FacebookGoogle+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Sophie by Sophies variant av Childhoodarmbandet är en storsäljare. I år firar armbandet 10 år och Sophie by Sophie har designat en ny kollektion där 10 procent av varje sålt smycke går till Childhood. 

I år fyller Childhoodarmbandet 10 år och det firar Sophie by Sophie med en ny exklusiv kollektion som säljs till förmån för Childhood. Den nya kollektionen består av örhängen och halsband i samma stil som Sophies variant av Childhoodarmbandet. ”Childhood gör ett fantastiskt arbete för att hjälpa utsatta barn och jag är glad och stolt över att bidra till deras viktiga arbete. Det ger en extra dimension till de smycken jag designat till förmån av Childhood, du köper något fint och samtidigt ger du till Childhood,” säger smyckesdesigern och grundaren av Sophie by Sophie, Sophie Gyllenhammar Mattsson.

 

Tio färger – tio stenar

De tio olika färgerna i Childhood-armbandet blev Sophie Gyllenhammar Mattssons inspirationskälla då hon designade armbandet, örhängena och halsbandet, med ädelstenar i tio olika färger. Precis som färgerna på plastpärlorna är ädelstenarna i Sophies kollektion för Childhood röda, blå, rosa, orange, vita, beige, gula, blå, lila och gröna. Varje färg står för en artikel ur FN:s barnkonvention. ”Armband, halsbandet, och örhängena tillhör vår baskollektion. Armbandet är idag en av våra mest populära produkter. Det är verkligen en storsäljare som ökar för varje år. Idag säljer vi runt 1200 armband per år hos återförsäljare och i vår webbshop”, berättar Sophie. För varje sålt smycke ur Childhoodkollektionen som Sophie by Sophie säljer så skänks 10 procent till Childhoods arbete för att förhindra att barn världen över utsätts för övergrepp eller exploatering.

 

Flera smyckeskollektioner

Förutom den klassiska baskollektionen där Childhoodsmyckena ingår så gör Sophie varje år två olik säsongskollektioner, samt två så kallade ”in season”- kollektioner. Hon arbetar ofta och mycket med ädelstenar, ett intresse hon haft ändå sedan hon var en liten flicka. ”Jag har alltid varit intresserad av stenar och metaller, så det föll sig naturligt att det var smycken som jag ville satsa min kreativitet på”, berättar Sophie och fortsätter: ”Innan jag startade Sophie by Sophie gjorde jag några utställningar tillsammans med en god vän och smyckeskonstnär från Argentina. Då skapade vi smycken i guld med ädelstenar och genom det samarbetet började jag fundera på hur jag kunde skapa min egen design till den svenska publiken”.

Idén till Sophie by Sophie föddes ur det samarbetet och Sophie ville skapa sitt eget märke. År 2006 blev både företaget, tillika smyckesmärket Sophie by Sophie, verklighet. Samarbetet med Childhood var något som initierades direkt.

 

Klassiska smycken att bära länge

Sophie är oavbrutet kreativ och skissar ständigt på nya idéer. Varje år resulterar det i många nya slags smycken och varianter på hennes klassiska kollektion. ”Jag brukar säga att mina smycken är klassiska med en twist och det är en kreativ ambition jag har som jag vill att mitt varumärke ska upplevas som. Du ska vilja ha ditt smycke i många år, och vilja och kunna bära det varje dag om du har lust”, säger hon.

Sophie by Sophies smycken säljs i den Sophies webbshop, samt hos ett antal återförsäljare i Sverige, bland annat NK, Åhléns och Best of Brands, men även i andra länder.

Text: Catrin Rising/Sofia Nilsson